Jag har svårt att föreställa mig att OE36:orna från 70-talet levererades med varmvattenberedare. Få självbyggare valde nog på den tiden att prioritera sådan lyx (om den ens fanns att tillgå?). Tiden har dock sprungit iväg och idag är det en vanlig utrustning på nya såväl som äldre båtar. Att direkt ha tillgång till varmvatten är en stor tidsbesparare vid exempelvis disk. Vidare öppnar det möjligheten att sätta in en dusch på akterspegeln vilket vi sannolik kommer att ta oss för till nästa sommar. I första skedet kommer vi dock uppskatta möjligheten att diska i varmt vatten utan att behöva koka upp en kastrull och därmed förbruka onödig gas. Att även kunna tvätta sig själv i en spann upptappat varmvatten kommer vara en bekvämlighet under längre turer utan närhet till dusch i hamn.

Beredaren vi valde är en Isotemp Slim, 20L. Alla båthandlarna hade rabatter på varmvattenberedare under våren och märkligt nog var 20L-varianten billigare än 15L (samma modell).

Motorn i OE36:an sitter väldigt lågt i båten vilket gör att den rekommenderade (och enklaste) installationen av varmvattenberedaren, så att den är placerad under motorns expansionskärl, blir i det närmaste omöjlig att få till. Ett alternativ är att installera den under tofterna i salongen men där har vi våra vattentankar och dem vill vi inte kompromissa på. Ett annat alternativ kan vara under stickkojen i aktern på styrbords sida, men se där har vi vår batteribank för förbrukning och längre akteröver ytterligare en vattentank.

Vårt enda alternativ var att placera den i det mycket generösa stuvfacket på babord sida. Monteringen görs enklast i vertikalt läge mot skottet mot köket/salongen.
Denna installation innebär dock att beredaren hamnar över motorns expansionskärl. Eftersom motorns kylvatten måste kunna cirkulera genom beredaren så leder detta till problem.

Påkoppling av värmeslinga till motorn.
Påkoppling av värmeslinga till motorn.

Lösningen på problemet fann jag efter en tids efterforskningar på nätet. Genom att sätta in en värmeväxlare på motorvärmeslingan som värmer upp en sekundär värmeslinga som drivs med en cirkulationspump och med sitt eget expansionskärl så löser man höjdproblemet. Detta medför en fördel i att ett läckage på beredaren ej påverkar motorns kylförmåga.
Installationen blir givetvis mer omfattande med denna lösning, men i vårt fall var det enda möjligheten.

Till installationen går det åt ca 6 meter kylarslang (bilvärmeslang) och en uppsjö slangnipplar och kopplingar. Slangklämmor går även det åt ett antal (jag räknade till ca 16 stycken). Ca 3 meter armerad pvc-slang behövs för att koppla in beredaren i färskvattensystemet.

IMG_1424

Då vi har tryckvatten i kombination med fotpumpar ombord så blir även installationen av färskvattnet till beredaren lite mer avancerad. Ett T-rör behövde kopplas på efter den punkt där ledningarna från tryckvattenpumpen och fotpumpen möts, men innan vattenfiltret. Varmvattnet dricker man ju sällan och det är onödigt att låta det passera genom kolfiltret.

Installationen var förhållandevis rättfram när väl alla delar hade inhandlats. Klurigast var att få upp beredaren på skottet, samt att koppla kretsen med cirkulationspump och expansionskärl rätt. Efter testkörning med såväl motorn som elpatronen som värmekälla så är jag mycket nöjd med slutresultatet. Det här blir gött i vår och sommar, att ha varmvatten ombord. Vilken lyx!