Mitt ateistiska synsätt till trots så handlar det här inlägget om en seglats som hade frälst även den mest rotade landkrabban. Väderprognosen inför långhelgen över Kristi Himmelsfärd lovade bra väder, men att det blev SÅ bra som det blev, det hade vi aldrig vågat hoppas på. Vår ambition var att ta oss till Öja (Landsort) under den fyra dagar långa mini-semester vi ordnat genom att ta ledigt från jobbet på fredagen. Förra sommaren seglade vi förbi Öja, med förhoppning om att kunna lägga till, men då var det smockfullt i hamnen. Vi skulle ha bättre tur denna gång visade det sig.

Vi gav oss iväg på torsdag, efter lunch, och gick i en ganska beskedlig slör mot Oxelösund där vi låg första natten i fiskehamnen på Femöre. Detta är en mindre och i vår mening trevligare hamn än den stora gästhamnen ett stenkast därifrån. I den låg vi för ett år sedan när båten seglades hem (Leveranssegling del 2). I den lilla hamnen fick vi sällskap av SY Hoppetossa, en båt med holländsk flagg, men med vad vi förstod svensk besättning. Om det var en leveranssegling som pågick eller liknande fick vi inte svar på, men allt pekade på det. Inga segel uppe och en besättning som verkade nya inför hanteringen av en sådan stor båt. Utöver dem var vi ensamma i hamnen (bortsett från alla de små fiskebåtarna).

I gästhamnen fiskehamnen på Femöre, Oxelösund

Dagen efter gav vi oss av vid 10-tiden och tog oss ut utanför den inre farleden, för att där hitta mer vind på vägen ost-nordost mot Landsort. Det gjorde vi rätt i för efter ett tag befann vi oss i ca 9-10 knop halvvind vilket gjorde att vi höll ca 5-6 knops fart framåt. Vi angjorde Landsort strax efter klockan 16 på eftermiddagen vilket var tidigare än vi hoppats på. Vid ankomst var det, trots säsongen, välbefolkat i hamnen. Ett större antal båtar från vad vi tror var en båtklubbsträff, Kryssarklubben eller liknande låg vid den inre bryggan, vid yttre bryggan låg vi och 4-5 andra båtar. Hamnkaptenen berättade att här ligger under högsäsong 40-50 båtar per natt(!).

På lördagen vandrade vi grusvägen in till den lilla byn på södra delen av Öja. Det finns förvånansvärt mycket att titta på i det lilla samhället. Ön har en lång historia och lotsverksamhet har bedrivits ända sedan 1500-talet. Den första fyren (som Landsort blivit känd för) uppfördes på 1660-talet. Idag finns det ett 20-tal bofasta personer på ön.

Västerhamn, Öja

Att det var lågsäsong fick vi bekräftat för oss när vi kom tillbaka till båten efter ett par timmars vandring på ön. Nu var vi plötsligt ensamma i hamn. Vi skulle dock också ge oss av. Vårt mål för eftermiddagen var Stendörren.

Gästhamnen, Skravleviken, Öja

Första sjömilen gick vi med väldigt svag vind och vi guppade fram i ganska få knop. Visserligen åt rätt håll, men med den farten hade vi inte kommit fram innan det blivit mörkt. Vi njöt dock i fulla drag av att kunna sitta på däck och sola i shorts och t-shirt, något vi knappt kunde minnas att vi gjort under hela förra sommaren.

Vinden ökade på efter ett litet tag, det blev svalare i luften och nu såg det ut som vi höll god fart till Stendörren. Vi kom fram till naturhamnen väster om Stendörren vid halv sju ungefär. Då låg endast tre andra båtar i viken. SXK-bojen som vi hade siktat på låg ledig, så där knöt vi fast oss.

Vid SXK:s boj i Västra Stendörren
Kvällssol i Västra Stendörren

Det blev en stilla natt i viken, inte en krusning på vattnet förrän framåt tidig förmiddag dagen efter. Vi tog en långsam morgon och efter lite motion och båtfix så kastade vi loss (vilket ju är himla enkelt när man ligger på en boj) och gick tillbaka mot Nävekvarn, denna gång i den inre farleden. Det fick bli en timmes motorgång på vägen då vinden var lite svajig. Men efter sista svängen in mot Bråviken så hade vi en härlig läns där vi gick med endast genuan uppe. Vi fick besked om att det var långa bilköer på väg upp mot Stockholm så vi hade ingen som helst brådska att komma fram.

Loggen noterades enligt nedan:

• Nävekvarn-Oxelösund: 12 nm
  • Oxelösund-Landsort: 27 nm
  • Landsort-Stendörren: 16 nm
  • Stendörren-Nävekvarn: 23 nm

Slutsats: en riktigt härlig start på säsongen! Det mesta på båten funkar bra och nu ser vi fram emot nästa tur, som dock inte ser ut att bli förrän nationaldagshelgen.

En video av helgens segling kommer inom kort här på bloggen och på Youtube.