Vi nyttjade möjligheten som midsommar gav, till att vara ute tre dagar med båten. Väderprognosen under veckan fram till midsommar var högst opålitlig. Vi visste inte om det skulle bli åska och regn eller strålande sol. Vi hade tur och större delen av helgen blev solig och varm. Väldigt varm.

På fredagens morgon, efter att ha kommit till båten kvällen innan, så gick vi söderut i svag vind. Vi gick i farleden förbi Marviken och till Arkösund. På vägen passerade vi Snedskär och i farleden utanför pågick deras midsommarkappsegling. Den fortgick i ganska blygsamma farter, men att döma av resultatlistan på hemsidan så kunde de i alla fall slutföra tävlingen.

I Arkösund lade vi till vid gästbryggan och åt lunch. Sill och potatis. Givet på midsommar. Tvärs över oss på bryggan låg en mäktig Swan 48 med namnet Desir (av okänd flagg). Bilden nedan visar på likheterna i proportioner, linjer och språng mellan OE36:an och Sparkman & Stephens-ritade Swan 48. Swan 36 från 1967 var sannolikt en stark källa för inspiration för Olle Enderlein när han ritade OE36 på 60 talets sista år. Under förra sommaren fick vi faktiskt frågan, i Arkösund, om det var en Swan vi seglade. “Bättre upp!” blev svaret. Det är något speciellt att segla OE36:an kring Arkösund, eftersom det var här i trakterna konstruktören spenderade en stor del av sitt liv.

Från fler vinklar än denna blir det uppenbart åt vilket håll Olle Enderlein sneglade när han ritade OE36:an.

Efter lunch lossade vi förtöjningarna och gick tillbaka ut i farleden. Nu hade vinden ökat på en aning och det blåste syd-sydost ca 8-10 knop vilket gav goda förutsättningar för oss att gå söderut.

Vi räknade med att hinna ungefär till Tyrislöt innan vi skulle bli sugna på att ankra upp. Gästhamn lockade dock inte, så vi gick till en bekant naturhamn där vi faktiskt låg midsommar i fjol. Kupa Klint. När vi ankom ön på fredagen låg där endast ett fåtal andra båtar.

Det var härligt varmt på kvällen vilket ledde till årets första ordentliga dopp för egen del. 20 grader visade termometern och för första gången på länge kände jag att man verkligen kunde ligga i vattnet en stund. Passade på att inviga cykloper jag köpte till förra sommaren, men som då fick ligga kvar i sin förpackning. Inspekterade offeranod och propeller. Såg bra ut.

Påföljande dag stod solen högt på himlen när vi väl steg upp. Varmt och gott var det i båten också. Lite väl varmt. Ute på däck var det ännu stenigare och med i princip noll på vindmätaren tog vi beslutet att stanna på Kupa Klint hela dagen. Det var helt rätt beslut. Fram åkte hammocken, badbyxorna och läslektyr. Det blev en väldigt slapp och härlig dag med en liten expedition över ön, mycket bad och avslappning. På kvällen grillade vi varsin stor bit entrecote från köttaffären hemma i Spånga.

Natten till söndagen så vaknade vi vid 5-6-tiden av ett dånande regnväder. Under en halvtimma ungefär smattrade det på ordentligt och öppna luckor fick snabbt stängas igen. Regnet avtog dock och ett par timmar senare, när vi väl gick upp så hade det upphört.

Turen tillbaka till Nävekvarn på söndagen bjöd på god vind, rakt i sidan vilket gjorde att vi höll ca 5 knop upp till Arkösund. I farleden mellan Arkö och fastlandet så dog dock vinden och vi gick för motor tills vi kom upp till Marviken. Här kunde vi åter sätta segel, men här mötte vi också dimman på allvar. Sikten var nedsatt till den grad att vi endast kunde urskilja nästa prick i farleden. Färden genom Fläskö sund blev spännande, här är det trångt och får man möte vill man ha gott om utrymme. Med sikten nedsatt till kanske 50-100 meter helt plötsligt så blev det en spöklik passage.

Dimma på Bråviken

När vi närmade oss fastlandet igen så lättade dimman och sista biten in till hamnen gick utan problem. 47 nm stannade loggen på. En ganska blygsam distans för att vara oss, men oj vilken härlig helg! Högsommarvärme, jättefint ankringsläge och god vind under passagerna. Den bästa midsommarhelgen på många år. Helt klart.

När vi förtöjde i hemmahamnen så kunde vi också konstatera att nu återstod endast 12 dagar till starten på semestern och nästa tur! Planen för våra 4 veckor till sjöss är att ta oss norrut genom Stockholms Skärgård, kring den 14:e gå över till Åland och röra oss österut, kanske hela vägen till Finland (!).