Redan i Notviken fick vi tips av våra vänner om att besöka Havsvidden på norra delen av fasta Åland. Fyrstjärnigt hotell, krog, jacuzzi lockades det med. Vi planerade vår tur vidare så att vi skulle angöra Havsvidden tidigt på dagen för att kunna njuta av denna lyx så länge som möjligt. Detta även för att öka chanserna att få en plats i den något trånga gästhamnen. Därför gick vi från Käringsundet först till Djupviken, en naturhamn bara ett par sjömil från Havsvidden. I Djupviken finns plats för 10-15 svajande båtar och minst lika många förtöjda mot klippor. Vi som dock fått upp ögonen för enkelheten i att ligga på svaj nyttjade givetvis den möjligheten. Vi tog jollen in till land för en promenad upp på Getabergen i den stekande solen. Vid första landstigningen stötte vi på en snok som vaktade i vattenbrynet, så vi sökte hastigt upp en ny plats att lägga till vid och förtöja jollen.

På svaj i Djupviken

I Djupviken låg vi över natten och påföljande förmiddag gick vi den sista biten till Havsvidden. Endast ett fåtal båtar låg i hamnen när vi kom dit och det var inga problem att få en plats för oss. Inseglingen är, precis som hamnguiden beskriver den, “lite knepig”, men följer man enslinjen och håller nära bryggan när man svänger in i hamnen så är det inga problem.
Vi klev upp på restaurangen och beställde in lunch: Toast Skagen och ett glas Rosé fick inleda vad som kom att bli vår “spa-dag”. Efter lunch gick vi och bytte om och lade oss sedan vid poolhuset under ett par timmar. Här fanns såväl jacuzzi som bastu och inomhuspool. En trappa leder ner till havet där det går lätt att ta sig ett bad från bryggan. Småungar som skvallrade om att de sett orm i vattnet fick oss dock att endast snabbt doppa kropp och knopp. Sen gick vi upp till bubbelpoolen igen.

Förtöjda vid Havsviddens gästbrygga
Havsviddens gästbrygga

Middag åt vi även den på restarangen. Här är fullbokat många kvällar i juli, så vill man vara säker på att få bord en viss tid så bör man boka. Vi hade inte bokat utan gled in strax efter 20 och fick ett bord för två efter en kvarts väntan. Till varmrätt: lammlägg med rotfrukter och till efterrätt en chokladfondant med sorbet på blodapelsin, jo jag tackar ja!

Lunch på Havsviddens restaurang

Morgonen (förmiddagen därpå) återfanns vi åter i restaurangen för att njuta av deras frukostbuffé som serveras till det facila priset om 11€ för båtgäster. Det blev en rejäl frukost som vi stod oss på ända till middagen.
Vi fyllde på vattentankarna och kastade loss strax innan klockan 12. Vinden hade nu vänt till nordlig och 4-8 m/s vilket var klockrent för vår tilltänkta destination 27 sjömil österut.